
4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 1 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

Volume 7, Issue 13   |   Fall 2008   |   Table of Contents

Home
About GMJ
Journal Editors
Advisory Board
Global Editions
Contact Us

Current Issue
Archives
Book Reviews
Commentaries
Dialogue

Call for Papers
Submission
Guidelines
Editor's Guide
Paper Review
Form
Future Issues
and Editors
Past Issues
and Editors

Media Links
Site Search

 

Article No. 11

The Public Right to Know:
Government – Press Relations in South Korea

and the Debate about Press Rooms
 

Jukka Jouhki
University of Jyväskylä, Finland

 and

Il-hyun Baek
Seoul National University, South Korea

 

Abstract

In May 2007, when the Government Information Agency of South Korea
announced the closing of the press rooms on government premises, it
marked the end to a significant journalistic tradition. Until then, these press
rooms had been integral to relations between the press and government, in
that they allowed journalists to be posted full-time in the reporting facilities
and in turn establish close relations with their government sources. President
Roh argued that his new press policy was a reform that aimed to improve
journalistic quality, minimize collusion between journalists and their sources,
and establish “clean but tense” press relations. Yet Korean reporters and
international press organizations criticized Roh for restricting press freedom
and the public’s right to know. This article discusses the political and cultural
context of this controversy, and considers the “Roh vs. Press” debate by
analyzing public statements, news reports, interviews, and its key rhetorical
elements.

Keywords:       Korean Journalism, Press Rooms, Freedom of Press,
Public’s Right to Know, Rhetoric.    

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-TOC.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/index.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_about_us.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_journaleditors.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_advisoryboard.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_editions_editors.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_feedback.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/sp09/gmj-sp09-TOC.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_pastissues.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_bookreviews.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_commentaries.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/dialogue/gmj_dialogueTOC.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_announcements.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_submission_guidelines.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_editors_guidelines.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_paperreview_form.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_future_issues_editors.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_past_issues_editors.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_medialinks.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/gmj_search.htm
http://www.jyu.fi/en/
http://www.useoul.edu/


4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 2 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

Public’s Right to Know, Rhetoric.    

 

Introduction

In May 2007, President Roh Moo-hyun of the Republic of Korea (henceforth:
Korea), had little less than a year left before the end of his five-year term
(2003-2008). Since the beginning of his presidency, Roh’s administration had
suffered from inflamed relations with the nation’s three biggest newspapers:
“The Kingmakers”, The JoongAng Ilbo, The Dong-A Ilbo and The Chosun
Ilbo (henceforth: The Chosun). President Roh had had a vision for media
reform for many years, and had tried during his presidency to implement it,
with poor results. Now seemed to be Roh’s last chance to make a difference,
he announced his plan for the closure of the so-called government press
rooms, an act that he thought would improve the transparency of the
government–media relations and eventually elevate the quality of Korean
journalism. However, to the majority of the Korean media establishment, as
well as international media organizations, Roh’s plan was seen as a simple
restriction of press freedom. Interestingly, both sides claimed and debated
the issue from positions that asserted that each were defending the universal
right to communicate.

The press rooms that Roh wanted to close are government-built offices for
journalists, located in different ministries and government institutions. To
compensate for these press room closures, Roh announced that he wanted
to centralize official briefings and build new premises for journalists. This , he
hoped, would decrease or even end collusion between government officials
and reporters, and improve the exclusivist and hierarchical journalistic culture
that did not allow entry for members of smaller, less established and online
media outlets into the old press rooms. Last but certainly not least, Roh
attempted to control the connections between journalists and government
officials by requiring journalists make an official reservation every time they
wanted to meet a government official.

Roh’s act was a significant, if not drastic, change to the entrenched Korean
journalistic tradition that had always had reporters stationed in the press
rooms on the same premises as their hosting government organization,
working almost as colleagues with the government officials who provided
them with official and unofficial information for their news reports. Foreign
press covering Korea seemed to applaud the reform, but most domestic
reporters, newspapers and journalists’ guilds attacked Roh with full force.



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 3 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

reporters, newspapers and journalists’ guilds attacked Roh with full force.
The International Press Institute (henceforth: IPI) also condemned the new
policy and took the side of Korean journalists against Roh’s new policy.
Despite all criticism, the policy was put into force in October 2007, and the
old press rooms were shut down and new centralized briefing rooms were
built in their place. The number of these new briefing centers was lower than
the number of old press rooms that had been open before.  However, the
volume and range of media representatives they now allowed in and could
accommodate was greater than before. Still, the new briefing centers were
immediately boycotted by the main newspapers.

 

The Question and the Method

The purpose of the article is to describe and analyze the arguments deployed
by the three parties in the conflict. It begins with a discussion of the Roh
administration’s introduction and justification of the new policy, with a
particular focus on the reform’s main modes of implementation, namely, the
Government Information Agency’s (GIA) statement and President Roh’s
explanatory letter to Korea’s civil servants. Second, reactions to the policy
from The Chosun, Roh’s fiercest adversary, will be described and analyzed.
For this, data was collected by gathering every article from the newspaper’s
online English site that contained the keyword “press room”. Articles were
collected for the period between May 2007, the time of initial announcement
of the plans to close press rooms, to December 2007, the time of the
subsequent presidential elections. Third, the statements of the IPI, the party
that developed the conflict into having a global significance will be presented.
Finally, the article presents views held by Korean journalists, government
officials and media and journalism professors, which were gathered through
fourteen interviews. Interviews were open-ended and unstructured, and
ranged in length from thirty minutes to an hour. Questions aimed to uncover
the opinions of journalists, government officials working as press liaisons and
professors in media studies or journalism about the press room controversy.
Journalists were representative of all kinds of media, big, small, online and
offline, but were all focused on reporting on government organizations. The
government officials interviewed were chosen for their media-related work.
Professors were chosen for their special expertise, as they were all media or
journalism professors at leading Korean universities located in Seoul.



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 4 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

As it is anticipated that most readers will be unfamiliar with aspects of Korean
journalism and the sociocultural and political context of the, the following two
sections will provide a brief introduction to Korean journalism, the press room
culture and Mr. Roh’s presidency. Overall, given the relative newness of the
topic to most readers, the present discussion will restrain its theoretical
dimensions in favor of its descriptive elements.

 

Korean Journalism and the Press Room Culture

The revision of the Constitution in 1987 emancipated Korean media
companies from strict governmental control and enabled journalists to cover
and express opinions on formerly forbidden issues. Political critique was
slowly starting to be accepted as a part of Korean media culture. Today,
while the media industry has officially been emancipated, the traditions of the
authoritarian era still influence media production and journalism. Media
companies are still hierarchical and journalists’ self-censorship often
impedes critical views on political issues. Many Korean journalists still
identify with the governing elite of the nation and the largest Korean
newspapers are politically oriented. Tom Brislin analyzed the problems of
Korean journalism in the 1990s, and identified the following phenomena: the
privileged press clubs, emotional news coverage, distorting and misquoting
of interviews, referring to non-existent sources, violation of intimacy in
photography, uniform reporting concerning governmental issues and the
explicit politics of journalists. Indeed, these problems can still be detected in
Korean journalism (Brislin, 1997; see also Kang, Kim & Youn 2006; Rhee
2006; Shim, 2005; Kim, Jang & Jung, 2003; Logan, Park & Shin, 2004).

Regionalism with a feudal bent is both a powerful integrating and dividing
force in Korea, especially in politics but also in media. Media companies fill
the top jobs with people from the home area of the president, which gives
the particular company better access to the resources of the ruling party and
government. Just as the increasing control over media organizations by big
capital control is a phenomenon of concern in other parts of the world, so is it
in Korea.  This concern, along with worry over the concentration of news-
production and lack of diversity, are all hotly debated issues (Cho, 2006;
Park et al., 2000, 115-118; Kim, 2002; Choi, 2001).

Physically, the press rooms (gijashil) in Korea are large offices provided for a
limited number (20 to 40) of reporters by the government for a nominal fee
(ca. 50 USD) by the hosting organization. The press rooms usually function



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 5 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

(ca. 50 USD) by the hosting organization. The press rooms usually function
as reporters’ primary base, as they rarely have desks at their employer’s
premises. This, of course, means less expenditure for media companies and
less moving around for journalists, for whom the press room is the main
locus of information. In 2007, a typical press room provided space for
reporters from major media outlets, including ten daily newspapers, five TV
broadcasters and one radio broadcaster. Representatives of less
established, online and foreign news media were not welcomed in these
press rooms. This exclusionary tendency was not officially encoded, but
rather was a result of the enforced hierarchy of Korean press culture.

First established during the Japanese colonization period (1910–45), press
rooms have since been a full-time facility for journalists of major media
outlets reporting on government organizations such as a particular ministry,
district attorney’s office or police station. Press rooms are also found in major
Korean universities and companies. During the military regime that lasted
from the independence of Korea after World War II until the end of 1980s,
press rooms were integral to the government’s strategic policy for keeping
the media under control (Kang, 2002; Kim 2002). According to OhmyNews
(20 February 2004), the leading citizen journalism news service in Korea, the
press rooms have long been bastions of journalistic cliques—clubhouses that
help preserve the traditional monopoly and oligopoly by media
conglomerates and allow for a culture of comfortable connections between
individual reporters and their ever so benevolent sources, thereby
significantly hindering journalistic integrity.

The perspective held by OhmyNews is understandably critical, as at the time
it was expressed, they were not given access to press rooms. According to
The New York Times (13 June 2004), Korean press rooms are not unlike
their Japanese press club equivalent, a system which is “an enduring symbol
of the collusive relationship between the government and the news media.”
Following Laurie Freeman’s (1996) discussion of Japanese press culture,
Korean press room system could thus be called “an information cartel”. Up
until the time of Roh’s administration (2003-2008), the Korean press had a
closer relationship with the government and was considered akin to a tool for
upholding the political status quo, as well as social harmony. Indeed, the
government ensured that the press conformed to this role through the use of
rewards or force, sometimes both. Reforms introduced by President Kim
Dae-jung (1998-2003) changed government-press relations and as a result it
beame more conflicted. These ties broke off completely during Roh’s



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 6 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

beame more conflicted. These ties broke off completely during Roh’s
administration.. There was “autonomous tension” as the press was allowed
and willing to criticize the government while staying autonomous of the
political organization (Nam, 2007.)

Interestingly, according to interviews conducted by Nam, Korean reporters
often still perceive their own identity as that of another political power, and
thus complain about the diminution of cronyist ties. Their fear of being
separated from the ruling coalition appears to be an important factor in the
confrontation between the Roh administration and the media. Furthermore,
reporters from major newspapers feel disrespected because reporters from
minor press outlets are treated as their equals by the government. As for
freedom of speech, while it has improved and journalists can be critical of the
president, it does not matter since, as one reporter notes, “criticizing the
president is so common that these types of reports no longer provoke strong
reactions” (Ibid, pp. 20-30).

 

President Roh and the Radical Move

It is generally agreed that Roh Moo-hyun won the 2002 elections because of
the outspokenness of Korean netizens and the publication of editorials
against conservative candidates by major Korean dailies. “The avalanche of
young power” signified a break from the values of the major newspapers who
had so significantly defined the nation’s political ideologies. Roh was most
popular among young Koreans and acquired an image connoting reformism,
innovativeness, anti-Americanism and pacifism (Cho 2002; Hwang 2002,
174-202; Yun, 2002). According to BBC News (8 August 2007), with his
“relative youth, lowly beginnings and promises to root out endemic political
corruption, [Roh] seemed to be the new start the country needed.” However,
his term was “a rollercoaster ride,” involving scandals, internal conflict and
external criticism. Roh was even suspended in 2004 when the opposition-
ruled Parliament impeached him for breaching election rules. The
Constitutional Court overturned the impeachment and Roh was reinstated.

Roh did not exemplify the ideal of traditional Confucian leadership that is so
strongly favored by traditionally-oriented Koreans. He was born into a poor
peasant family, never went to college but self-studied for the bar exam and
became a lawyer. In 1988 he entered politics as a member of the National
Assembly, “grilling top officials” during parliamentary hearings. When Roh
took office in 2003 his cabinet was comprised of politically inexperienced and



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 7 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

took office in 2003 his cabinet was comprised of politically inexperienced and
relatively young individuals (Ibid).

Since the beginning of his political career, Roh had been annoyed by the
close ties between government officials and the press, a configuration that
existed in part because of poor information policies, but also because of the
old journalistic culture that emphasizes the value of personal relations
between professionals. During his presidency, Roh attempted to implement
some new media policies eradicating what he suspected was a journalistic
culture of collusive news-making. However, it was only later in his term that
this radical paradigm shift was introduced. It was announced in late May
2007 by the Government Information Agency (GIA), which described plans to
consolidate the forty press rooms into three centralized spaces at the Central
Government Complex in Seoul and two other cities. The “plan for the
modernization of media support”, as the President’s Office called it, was also
to affect the number of press rooms at the National Police Agency and the
prosecutors’ offices (The Hankyoreh, 21 May 2007). In President Roh’s view,
these press reforms would improve the quality of Korean journalism and
would strengthen the communicative rights of the public.  Conversely, to the
majority of Korean press and several international press organizations it was
not a “reform” but a serious restriction of the right to communicate and
freedom of press. For example, the new policy required journalists to carry
electronic press passes that monitored their comings and goings, and make
formal appointments in order to meet with government officials. Hence, the
act was a significant change to Korea’s old journalistic tradition, where
reporters had worked almost as colleagues with government officials.

The new centralized briefing rooms were boycotted by the main media
outlets until Roh was succeeded by Lee in March 2008. During fall 2007,
many reporters staged demonstrations against press room closures, and in
some cases, they refused to leave the premises even after the government
had cut electricity to the rooms. To many, it appeared that Roh was seeking
revenge against the conservative press that had always been so critical of
him. To others, Roh’s intent was to encourage “clean but tense” relations
between press and the government, in addition to introducing more active
and diversified modes of news-reporting.

 

Roh’s New Policy against “Parochial Views”



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 8 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

On May 23, 2007 a Government Information Agency (GIA) press release
introduced Roh’s new press policy. In it, the GIA stated that after conducting
case studies of domestic and overseas situations, an “advanced media
support system” was to be established, and “[b]y expanding disclosure of
information, transparent relations between the government and the media”
would be further promoted. Problems were to be addressed “on the principle
of openness, equitability and information sharing to guarantee the people’s
right to know”. The government was to “streamline” the new system by
integrating briefing rooms and news transmission rooms. Also an electronic
briefing system, as befit the “new environment of [an] information age”, was
to be adopted. The new briefing centers were to have a more open seating
system, allowing representatives outside the circles of the main Korean
media organizations to freely access press briefings. Justification for the new
policy was also marshalled from abroad, and the new policy pointed out that
“many European and North American Governments [also] operate a
consolidated briefing scheme tailored to fit their needs”. In Korea, central
government agencies that did not belong to a major government complex
were to discontinue the operation of their existing press rooms and news
transmission rooms, “holding instead their briefings in the nearest
consolidated briefing center” (Korea-net News, 23 May 2007).

In early June 2007, President Roh published an open letter to the civil
servants of the Republic of Korea. Roh explained that his aim was to “reform
the anachronistic reporters’ rooms”, “rectify wrong practices” and “hand a
better system over to the next Administration”. In Roh’s view, the isolated
reporters’ rooms inhibited quality news work. Hence, reporters had to leave
the press rooms and “conduct on-site newsgathering activities, meet relevant
specialists and study Government policies”. Under the old system, reporters
were too easily satisfied with material presented during official briefings, the
unofficial views of officials and “unconfirmed information floating around the
reporters’ rooms”. In Roh’s view, this hindered journalistic competition,
caused uniform reporting, and contributed to the shortage of in-depth
journalism in Korea. As Roh put it,“[s]uch deep-rooted practices are not easy
to eradicate even though everyone has noted the negative aspects” (Cheong
Wa Dae, 7 June 2007).

According to Roh, the old press room culture was an “archaic practice”,
whereas the new system would encourage “healthy tension” between the
press and the government. This was necessary for an “advanced democracy
in an era of knowledge and information”.  Reporters had started making



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 9 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

in an era of knowledge and information”.  Reporters had started making
“unauthorized forays into Government offices again” and journalistic diversity
was lost because of the “parochial views hatched” in the press rooms. For
Roh, the press rooms compromised the press’ objectivity and were symbolic
of a bygone authoritarian era. To be sure, foreign journalists “from advanced
countries” found it odd “to see Korean reporters spending all their time […] in
a stationery environment” writing uniform reports. His policy conformed to
international standards and Korea was set to follow what was seen to be a
global trend. In this way, Roh’s reforms were about modernizing both the
government and the press. (Ibid.)

 

The Chosun against the “Lame Duck President”

In a column in The Chosun (28 May 2007) Roh’s press policy was called
“bankrupt” and an initiative introduced “under the grandiose pretext” of
supporting advanced news coverage.  It stated that Roh had only a few
supporters left and that he previously had unsupported stubborn ideas. Yet in
the case of this latest act, the column argued that there was “no justification
whatsoever”. It quoted Roh’s former supporters and claimed that Roh had
“always had an obsession that he is a victim of the press” and claimed that
he felt compelled to retaliate against those outlets which were critical of him.
Another column, published May 30, 2007 implied that the policy would be
reversed, given that everyone but Roh was against it. It argued that the
Korean press was not perfect, but that it had nonetheless “progressed in step
with democracy” and even “improved its self-corrective mechanism”. Press
freedom was a basic element of democracy and should not be “recklessly
shaken by a lame-duck president”. According to The Chosun’s news report
of the same day, Roh was only trying to “gag the press” and did not have the
“common sense” to back down, showing the public that he was “bigoted” in
his opinions and principles. Indeed, the column asserted that the government
had “made war on the press its top priority” and it had “only itself to blame for
the tragedy”.

On May 31, The Chosun carried numerous news articles and an editorial
about Roh. A news article reported that Roh’s new press policy was an
attempt to offset the president’s “lame-duck image and boost the influence of
pro-Roh groups”. According to the quoted party members the president was
“trying to control the political situation by creating new conflict”. Another news
report concentrated on the press policy’s inhibition of “the public’s right to



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 10 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

report concentrated on the press policy’s inhibition of “the public’s right to
know” whereas the editorial claimed Roh was facing “increasing opposition
from the media, academia and political parties”. It described how Roh was
“telling everyone not to mess with him” and characterized his threats as
being “fit for gangland”. They pointed out that Roh did not own the
government buildings, but that they belonged to the public. It also refuted
Roh’s assertion that the press did have  “special privilege”, and explained
that journalists did not meet with government officials for fun, but in order to
inform the public.

Hence, the closure of press rooms was “merely the latest manifestation of
Roh’s stubborn attitude”. Another editorial in The Chosun (1 August 2007)
continued the newspaper’s invective against Roh, arguing that his new policy
was “blocking journalists”, and was an “absurd measure” that “will end when
this administration ends in a few months.” Indeed, it described the whole
reform as the result of Roh’s “personal animosity” towards news media. An
editorial from October 18th reminded readers how Roh had described the
press as “an unchecked, unverified and self-made power” just after stepping
into office in 2003, and how he had instructed his ministers not to “wine and
dine” the press.

He may have a grudge against the press, but this behavior
went beyond the acceptable limits of civility. That is how the
five-year relationship between President Roh and the press
started, and that is how it will end.

(The Chosun, August 2007)

The editorial continues on to discuss how the leaders of democratic countries
normally do not berate the press, as they are institutions that represent the
people’s right to know. That is, if the main duty of the press was to “monitor,
check and criticize those in power”, Roh’s “brutal acts” towards the press
were thereby also “aimed at the public”. Admittedly, the press had been
critical of Roh but it was “because his comments and behavior were
threatening to damage the country’s pride as well as its future”.

 

Global Escalation: the IPI’s Involvement

Roh’s new press policy did not go unnoticed by the International Press
Institute (IPI) a global organization comprised of editors, media executives
and journalists dedicated to press freedom and the free flow of information.



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 11 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

and journalists dedicated to press freedom and the free flow of information.
The IPI is also committed to “the improvement of the practices of journalism”.
Their first public statement was a letter addressed to President Roh in June
1st, 2007, signed by Director Johann P. Fritz. According to the letter, the
South Korean government was setting aside the principles of good
governance and accountability. In “modern democratic societies” the media
had a duty to hold governments accountable, a role which was now
constrained by Roh’s recent move. Fritz wanted the Korean government to
reconsider and “to once again allow the media open access to ministries and
other public institutions”.

On June 12th, ten days after the IPI statement, the President’s Office
published a reply, signed by Oh Young-jin, the secretary to the President for
Overseas Communications. According to the introduction of the letter on the
President’s Office website, the IPI had criticized the government’s initiative to
“streamline the existing support system” for the press. According to Oh’s
reply, the IPI’s concerns were “not based on fact” but based on news articles
published by biased Korean press outlets. Moreover, Oh regretted that the
IPI did not ask for the Korean government’s explanation. According to Oh,
“[t]his attitude violates the golden rule for the press: First and foremost verify
the facts”. Oh also listed the inaccuracies he found in the IPI’s statement and
explained how the press rooms were observed to be “anachronistic”,
“exclusive” and rendered reporters susceptible to “colluding on news stories”.
Moreover, even foreign reporters were not allowed in the press rooms. Oh
also referred to the global financial services firm Morgan Stanley’s desire to
abolish Japanese press rooms as they were “symbols of collusion between
the press, politicians and government ministries”. Oh emphasized that the
new system would enable “free competition for quality news”, and that under
the new policy, the government was not blocking all access to government
buildings, but only requiring that reporters make appointments prior to
meeting government officials. Indeed, the policy followed the standard set in
other countries, where Oh remarked that reporters could not “run about from
one government office to another without prior arrangement”. According to
his letter, the IPI also failed to mention how the new system gave reporters
more access to government information, increased transparency, and
expanded “the people’s right to know”.

Oh Young-jin’s reply did not appease the IPI, who replied to the letter on

June 25th, 2007. The statement foregrounded the IPI’s 50-years of
experience, which had taught the organization to “detect elements that



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 12 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

experience, which had taught the organization to “detect elements that
threaten press freedom not only in repressive countries, but also within
democratic systems”. The statement reminded Roh’s administration that the
Korean Constitutional Court had even revoked one of Roh’s earlier press
laws, which had been about limiting the market share of media companies.
The IPI was particularly worried about the control of interaction between
journalists and their sources which would breach confidentiality and inhibit
verification of “the PR-like information handed out by the authorities”.

The IPI published another statement on August 27th when Johann P. Fritz
restated most of his views and lamented how the government had used its
budget for the new policy. Fritz commented that Roh was “obviously acting in
his own self-interest by restricting the media’s access in the run-up to the
December presidential elections”. Moreover, the measures illustrated “a
basic animosity against the media and a deep-rooted misunderstanding of
the functioning of a free, independent and critical press”. President Roh’s
previous moves were “known in the international media community as being
politically-motivated”. Again, Fritz urged Roh to withdraw the new system
and “to recover the international reputation of Korea in the field of media”. 
Ultimately, Fritz stated that he did “not want to again see South Korea on the
IPI Watch List” and spoke on behalf of the Korean public and the
international media, who had already realized that Roh’s government’s
“continued hostility towards the press” was “merely another undemocratic
effort to prevent scrutiny of those in power”.

On November 19th, the IPI Executive Board issued a collective statement
addressed to President Roh which restated the IPI’s concerns. It refuted the
claim by the Director of the Korean Overseas Information Service that having
interviews in designated places was a common practice in Western
countries, according to IPI board members it was not. On the contrary, it was
seen as “a retrograde step in South Korea’s credibility as a truly democratic
country, in which press freedom is protected according to international
standards”. Also the IPI Board “seriously considered placing South Korea
back on the IPI Watch List” but decided to wait for the possible reopening of
press rooms by Roh’s successor. The IPI also accused the Korean
government of encouraging its ministries and agencies to counter any critical
media organizations, monitoring government advertisements in critical
dailies, and having a tax-money based support system for the media they
favored. The IPI further condemned the government’s two major media laws
and selective tax probes of media companies, and criticized their “staged



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 13 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

and selective tax probes of media companies, and criticized their “staged
attacks” against critical media reports. The statement concluded by restating
its demand for Roh to “remove the new restrictions against the journalists” so
that Korea’s “reputation as a democratic country” could be reinstated in the
international community.

 

Behind Official Rhetoric

According to one Korean newspaper reporter interviewed for this article, the
“so-called reform” was about Roh’s government wanting to control the
negative reporting of the major newspapers. The reporter suggested that
restricting the reporter – civil servant unofficial relationship would be
counterproductive as both sides valued the informal connections. This kind of
bonding with favoritism goes back to Korean culture where old and steady
social ties and long traditions of co-operation are valued. Before the new
policy, the reporter remarked, it was easier for government PR staff to gather
all the reporters into press rooms, but in the new situation it was too much
trouble to gather all reporters together in the new briefing centers. Also, the
smaller media, although they were now allowed in the briefings, were bound
to “lose out” in the deal anyway as they did not have any power or valuable
contacts. On the other hand, he said the press’ claims about the “people’s
right to know” being jeopardized was an overstatement, that even the public
did not believe this argument. In reality, the conflict was more about
reporters being “inconvenienced”, and their appeals to the “people’s right to
know” was just “lip service”. That is, the flow of information was not
jeopardized, since journalists still had their old sources in the government.
According to this reporter, it was ultimately wrong of the press to have
resisted the government’s new policy.

Another Korean newspaper reporter interviewed said there was nothing
“progressive” in the new press policy and the press should not have been
“oppressed”. The press could reform itself but the government was
arrogantly forcing the policy and in doing so, was infringing on the people’s
right to know. In contrast, another reporter interviewed for the article thought
that some of the major newspapers had indeed practiced biased reporting,
and that Roh was accurate in his view about press being unfair towards him.
In other words, the Korean press “deserved” the new policy and needed
“clear channels and gatekeeping”. One interviewee, a Korean broadcasting
reporter, underscored the practical elements of news-making as he lamented



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 14 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

reporter, underscored the practical elements of news-making as he lamented
how difficult reporting had become after the new policy. He explained, “so
many reporters from internet media are contacting the sources. Then the
sources get tired of dealing with them and feel more pressured when
meeting me”. One unfortunate outcome of the “so-called reform” was that
drinking parties between government officials and reporters had become
rare, said the reporter. To be sure, one government official interviewed
seemed to miss the same good old days:

In the past we tried sustaining good ties with reporters. Then
we could persuade those reporters about the direction of the
article a little bit. Now it’s difficult. Drinking and having lunch
and dinner were our duties and now it’s gone away and we
have to find a new way dealing with media.

Another government official interviewed in this research stated that reporters’
arguments about the right to know being infringed were “nonsense”. As he
put it, reporters were merely inconvenienced and would just have to get
accustomed to the new policy without exaggerating the circumstances. He
also claimed that the public did not agree with the journalists, who would
eventually have to obey the government. This was what the polls suggested.
One GIA official interviewed said that he thought the reform had been
successful, particularly because the representatives of smaller media outlets,
such as the online-only media reporters, were now getting information more
easily. They were allowed into briefings and had their own press cards.
However, an interview with his colleague uncovered concerns that civil
servants were having difficulties in expressing their personal opinions to the
press and meeting the reporters. Specifically, it was felt that the GIA was
watching individual officials and would reprimand any over-talkative officials.
“So I don't want to say a word to the press”, the official stated. Another
government official interviewed thought the reform was politically motivated
and would most likely be cancelled after a regime change.

Most of the professors interviewed for this article were more understanding
about Roh’s policy. One professor of media studies described the press
room reform was a positive thing – despite Roh’s own motives – in that it was
a step away from the passive culture of the old press room system. Yet
according to a reporter with an English-language newspaper in Korea, many
people held a mistaken image of press room reporters. They did not just sit
around and wait for press briefings, but were more active than people



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 15 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

around and wait for press briefings, but were more active than people
thought. However, there was indeed an unspoken rule that reporters from the
major newspapers were not free to write pro-Roh articles.

An interview with an American journalist residing in Korea highlighted how
friendly relations between journalists and officials did sometimes lead to the
exposure of political scandals, but also had a downside. For example, if
government officials made mistakes, their journalist friends might not report
these, because of a sense of loyalty. In a similar vein, a professor of
journalism interviewed at a university in Seoul expressed his appreciation of
Roh’s reform, because of the likelihood that it would result in a more open
system, which would in turn eventually lead to improved press freedom. On
the other hand, the press should have introduced its own reforms, but it did
not seem too motivated to do so.  In this professor’s view, the conflict was
rooted in the different ideologies held by the dominant press and President
Roh. In the end, the only way of improving Korean press culture was to
improve the way journalism was taught in universities. Specifically, a greater
emphasis on issues around gatekeeping, more focus on methods of
objectivity, and much more teaching around investigative journalism.
However, this professor did not see any significant difference between the
old and the new system. In his view, the new system had only produced
more physical space for journalists. Moreover, the government had the
natural right to restrict the use of its own premises, since press rooms were
situated on government property. As he saw it, journalists were misguided in
their tendency to think that they owned press rooms, simply because they
had occupied them for the last fifty years. The third professor interviewed
was the most laconic in his view. With a personal background in journalism,
he was in firm opposition to Roh’s reform. He did not see any shades of gray
in the matter, and stated that there was nothing good about the new policy,
and viewed it as a measure that only restricted press freedom. To him,
limiting reporters’ access to government officials meant less information
about the wrongdoings of the government.

 

Discussion: Never-Ending Negotiation

According to Kang Myungkoo, Korean media is a “power exerting institution,
rather than power-watching one” and “has become an invested interest
group like the military, the bureaucrats, and the party politicians, rather than
a professional occupation”. After President Kim Dae-jung stepped down in



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 16 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

a professional occupation”. After President Kim Dae-jung stepped down in
2003 there have been “unprecedented conflicts” between the media and the
government and also within the media. “Allegorically, journalists who are
supposed to report soccer matches, have decided to participate in the game
due to their dissatisfaction with the players.” The official and unofficial
networks between journalists and politicians contribute to the “over-
politicization” of journalism. Moreover, the “authoritarian, didactic, and
patronizing relationships with their readers” had failed to create “an
egalitarian public sphere wherein everybody participates in discussions”
(Kang, 2007, p. 159-70.).

Michael Breen, a British columnist in Korea, has pointed out that although
the new policy was introduced in a rude way, one has to be careful when “the
media themselves become a story” and when they own the means of
production (JoongAng Ilbo, 18 June 2007). All sides of this conflict seem to
have been working for the noble cause of improving the right to
communicate, better journalism, and enhancing the public’s right to know.
However, the public was far from unified in their alignment with either side.
According to a poll conducted by The Dong-A Ilbo (1 June 2007), over half of
the respondents did not agree with the new press policy but over one third
did agree, as they believed the new policy would improve what they
perceived to be an old-fashioned press culture. Surprisingly, internet-based
polls produced even more support for the reforms. In the website polls
conducted by Naver, Korea’s leading internet portal site (5 September 2007),
and the public service television company KBS (19 June 2007), the majority
of respondents agreed with Roh’s policy. Perhaps this was because the
average Internet-user in Korea is young, less conservative, and thus more
likely to be pro-Roh, as well as more critical of the kind of traditional
journalism practiced by the leading newspapers.

The Chosun, the IPI and the Roh administration all referred to Korea’s global
status and compared its situation to “advanced” countries to get support for
their arguments. In public discourse, both The Chosun and Roh accused the
other side of restricting the public’s right to know. Yet in private and
conditions of anonymity, reporters and members of Roh’s administration had
numerous dissidents who deviated from their side’s collective public rhetoric.
In all, it seems quite obvious that both Roh and the press were significantly
biased despite their reliance on lofty ideals and rhetoric of objectivity, as well
as their supposed interest in defending “the people”. Both sides also used
the tools they had in questionable ways. On one hand, the press rallied



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 17 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

the tools they had in questionable ways. On one hand, the press rallied
sympathy under the banner of freedom of speech, but still attacked Roh with
biased reporting. On the other hand, Roh used his administrative power to
retaliate against the press, namely by restricting their access to government
premises and sources. This conflict could be seen as a manifestation of the
functional dynamic between government and journalism in Korea, but in this
case of “Roh vs. Press” the conflict escalated beyond Korean press and
political culture when the IPI got involved. Interestingly, the IPI seemed to
have some trouble distancing itself from the position of being merely another
interest group in the matter. It interpreted the new policy as restricting free
flow of information but did not investigate the particular context of Korean
press culture, nor did it consider how much its traditional press room culture
might have restricted the information. After all, improving general practices of
journalism is one of the reasons the IPI was established. In the Korean case,
the IPI stood behind the newspapers and journalists but not necessarily
behind journalism itself.

As William F. Birdsall has discussed, the right to communicate is one that is
hard to define and a highly abstract concept and thus should be related to as
an “open work” affected by local diversity and interpretation. Instead of a
universal definition, he suggests a country or culture-area specific
articulation of the right. In the Korean case the right is indeed an “open work”
and even if we lay aside universal definitions, it is almost impossible to arrive
at an agreement even on a national or cultural level, given that the values
revolving around the right to communicate and especially the rhetoric
communicating those values are ambiguous and manifold. If not a
Manichean dichotomy, they indicate a constant and inflamed negotiation
process with little promise of a unified or even an affirmatively sincere voice.
On the other hand, as Birdsall notes, it is ambiguity that allows a right to
become universal (2006, 1-5). On the rhetorical level the press and Roh both
shared a mutual respect for the right to communicate and the freedom of the
press but interpreted or chose to use a strategic interpretation best suited for
their agendas.

In the end, press freedom, freedom of speech and the right to communicate
in Korea appear to be faring quite decently in 2007. For example, The
International Herald Tribune (6 June 2007) characterized Korea as “one of
the most uninhibited Asian democracies, where editorials in newspapers
routinely call the president psychotic”. It is a colorful example of free press
with the courage to use the freedom of speech, or as Dakroury (2005)



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 18 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

with the courage to use the freedom of speech, or as Dakroury (2005)
interprets John Stuart Mill, the right to communicate is realized in the
individual’s ability to criticize a corrupt government. On the other hand,
perhaps this same discussion over rights should sometimes be turned
around to center around the question of how much of a right a government
has to criticize a corrupt or otherwise bad press. For example, conglomerate
media ownership, as discussed by Dakroury, or outright immoral or low-
quality journalistic practices, may well violate one’s right to communicate just
as much as oppressive governmental institutions. This is of course a matter
of defining the right. In practice, both the Korean press culture and the
government had a myriad of issues that could have been improved.
Obviously, both sides had done their part to create the conflict and no
unilateral solution would be satisfactory. Overall, it appears that the
dynamism of the two opposing sides and the negotiations about what is the
right (way) to communicate and the freedom of speech is a never-ending
process steered by fluctuations in discursive hegemony, shifts in power
relations and, in the end, choices by the Korean citizens as readers, voters
and the public.
 

References

Birdsall, William F. (2006). A Right to Communicate as an Open Work. Media
Development, 1 (pp. 1-11).

Brislin, Tom. (1997). “An Update on Journalism Ethics in Asia. Values and
Practices as Context for Meaning in Japan, China and Korea.” A paper
presented in the Annual Conference of Association for Practical and
Professional Ethics, Washington (D.C.), March 1997.

Cheong Wa Dae (n.d.). The President’s Office website. Available online at:
(english.president.go.kr/).

Cho, Cheol-Rae. (2006). A Study of the Election-Related Reporting and
Gatekeeping Process on the Local Newspaper. Focused on Gans’
Multiperspectival Approach [in Korean]. Korean Journal of Journalism and
Communication Studies, 50 (4), pp. 381-410.

Cho, Chong-Hyuk. (2002). “Red Devils” as a Postmodern Cultural
Phenomenon. The Grand Narratives of Korean Media [in Korean]. Korean
Journal of Communication Studies, 10 (2), pp. 293-328.

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/Local%20Settings/Temp/Temporary%20Directory%2011%20for%20Files%20from%203%20to%2013%5B1%5D.zip/Final%20Version/3_Commentary/english.president.go.kr


4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 19 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

Choi, Hyeon-Cheol (2001): Capitalist Controls on Mass Media in Korea.
Korean Journal of Communication Studies, Special English Edition 2001, pp.
591-608.

Dakroury, Aliaa. (2005). Who Owns the Medium Owns the Message? The
Ambiguity of the Right to Communicate in the Age of Convergence.
Reconstruction: Studies in Contemporary Culture, 5 (2).

Freeman, Laurie A. (1996). Japan’s Press Clubs as Information Cartels. JPRI
Working Paper No. 18.

Hwang, Kuhn (2002). The 2002 Presidential Election and Media Politics.
Korea Journal, 43 (2), pp. 172-208.

Kang, Jin-suk. (2006). A Study on the Mechanism for Discursive Constitution
of Meaning and Subject Appeared in “Educational Crisis” by Korea Mass
Media [in Korean]. Korean Journal of Communication and Information, 33,
pp.7–52.

Kang, Jun Man. (2002). Power Shift. Korean Press History of 117 years [in
Korean]. Seoul: Inmul Gwa Sasangsa.

Kang, Myungkoo. (2007). Media Power and the Pedagogic Public Sphere in
South Korea. Conference of Creating Culture Contents in the Age of
Ubiquitous Media. College of Social Sciences, Seoul National University,
November 2007.

Kang, Namjun, Kim, Hee Jin & Youn, Sug Min. (2006). “Patriotism, Belief in
Science, and Truth in Journalism: The Nature of Public Changes in the Stem
Cell Controversy.” A paper presented in the Conference on Trust and Ethics
in the Investigative TV Journalism. Institute of Communication Research,
Seoul National University, Korea, March 29, 2006.

Kim, Seung-Soo. (2002). Rethinking Newspaper Ownership, Control and
Media Power [in Korean]. Korean Journal of Journalism and Communication
Studies, 46 (2), pp. 122–149.

Kim, Sun-Nam, Jang, Hae-Soon & Jung, Hyun-Wook. (2003). A Study on
the Sensationalism of Sports Newspapers [in Korean]. Korean Journal of
Communication Science, 3 (1), pp. 33-68.

Logan, Robert A., Park, Jaeyung, & Shin, Jae-hwa. (2004). Elite Sources,
Context, and News Topics. How Two Korean Newspapers Covered a Public



4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 20 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

Context, and News Topics. How Two Korean Newspapers Covered a Public
Health Crisis. Science Communication, 25 (4), pp. 364-398.

Nam. Jae-il (2007): Changes in Government-Press Relationship Reflected in
Reporting Practices Since 1987 Democratization. A Case of the Blue House
Reporters. Korea Journalism Review, 1 (1), pp. 3-33.

Park, Myung-Jin, Kim, Chang-Nam, & Sohn, Byung-Woo. (2000).
“Modernization, Globalization, and the Powerful State”. In James Curran &
Myung-Jin Park (eds.), De-Westernizing Media Studies, (pp. 111-124). New
York: Routledge.

Rhee, June-Woong. (2006). The Emergence of Journalism of the Critical
Discursive Publics. Conference on Trust and Ethics in the Investigative TV
Journalism. Institute of Communication Research, Seoul National University,
Korea, March 29, 2006.

Shim, Hoon. (2005). Examining Narrative Structure of Tsunami Coverage of
the “Weekly Magazine 2580” by MBC and “60 Minutes” by CBS [in Korean].
Korean Journal of Journalism and Communication Studies, 49 (6), pp. 286-
33.

The Chosun Ilbo. (n.d.) available online at: (http://english.chosun.com/).

Yun, Seongyi. (2002). The Internet and the 2002 Presidential Election in
South Korea. Korea Journal, 43 (2), pp. 209-229.

 

About the Authors

Jukka Jouhki (PhD) is a scholar of cultural anthropology in Organizational
Evolution and Dynamics Interdisciplinary Research Group at University of
Jyväskylä. His research project (2006-2009) is funded by the Helsingin
Sanomat Foundation in Finland and concentrates on different aspects of
Korean media culture. He can be reached at: The Department of History and
Ethnology, P.O. Box 35 (V), FI-40014 University of Jyväskylä, Finland. E-
mail: jukjouh@campus.jyu.fi

Il-hyun Baek (BA) is a journalist working for JoongAng Daily and a graduate
student at the Department of Communication, Seoul National University.
Currently she is working on her master’s thesis focusing on the controversy

http://english.chosun.com/
http://www.jyu.fi/en/
mailto:jukjouh@campus.jyu.fi
http://www.useoul.edu/


4/16/09 3:50 PMGlobal Media Journal

Page 21 of 21http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm

Currently she is working on her master’s thesis focusing on the controversy
following President Roh Moo-hyun’s new press policy. She can be reached
at the Department of Communication, Seoul National University, Gwanak-gu,
Sillim-dong 56-1, Seoul 151-746, South Korea. E-mail: annn3@hanmail.net.

Return to Table of Contents | Return to Top of Article

 
Copyright © 2006 Global Media Journal.  All  rights reserved.

mailto:annn3@hanmail.net
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-TOC.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-jouhki-baek.htm#top

